diumenge, 27 de gener del 2013

OLLETA DE CIGRONS AMB BUTIFARRA. I COM COURE ELS CIGRONS A CASA.


El divendres escoltava des de la feina, l' interesant programa "El mirall" que condueix la  Cristina Romagosa a Catalunya ràdio. Cada dia parlen d' un tema diferent i divendres vam parlar dels llegums. Com coure'ls, algunes receptes, propietats que tenen, etc...
Llavors faig pensar que jo no havia explicat mai la manera de coure els cigrons al bloc. Suposo que tothom fa servir la recepta que li va bé, i a mi em funciona aquesta que és la que em va ensenyar la meva mare. També crec que molta gent no els cou a casa i és tan fàcil que val la pena provar-ho, i segur que  l' economia ens ho agrairà 
Després d' escoltar el programa vam dinar a un restaurant on em vaig acabar d' inspirar per fer la recepta d' avui doncs els cigrons eren presents al menú.
Hi he afegit l' arròs després d' escoltar com és de beneficiós afegir algun cereal barrejat amb els llegums.
Aquesta vegada he fet servir cigrons dels petitets, però no m' han quedat tan tous com quan faig servir els més grosssos.

Si ens sobra el brou de bullir els cigrons, no l' hem de llençar: és perfecte per preparar un sopa d' arròs i fideus.
És una recepta que podem fer un dia per l' altre, o guardar-ne a la nevera per més d' un dia, i també és ideal per fer-nos un tuper. Amb aixó i una mica d' amanida tenim un àpat ben complet.   


INGREDIENTS 

Per coure els cigrons

400 grs. de cigrons 
1 fulla de llorer
1 ceba
3 alls sense pelar
1 tros de pernil o un ós.
oli d' oliva, sal, mitja culleradeta de bicarbonat

Per prepar-los com he fet jo

els cigrons cuits
caldo de coure'ls
4 butifarres negres
4 o 5 talls de cansadala virada curada
1 all 
1 ceba
 un parell de cullerades de  salsa de tomàquet
2 grapats d' arròs
oli d' oliva.

PREPARACIÓ

El dia abans hem de posar els cigrons en remull amb aigua que els cobreixi i en sobri tres o quatre dits, una culleradeta de sal i mitja de bicarbonat.
L' endemà els rentem, posem aigua al foc i quan sigui calenta afegim els cigrons ( l' aigua els ha de superar també uns quatre dits), afegim  la fulla de llorer, la ceba pelada i sensera, els alls sense pelar, el pernil, i un raig  d' oli d' oliva. Quan bulli, abaixem el foc, tapem i els deixem tapats durant 1 hora. Passat aquest temps, moltes vegades i depèn del tipus de cigrons, ja són cuits. Destapem l' olla, els salem i si no són tous encara, els deixem que vagin bullint fins que estiguin cuits.

Ara els prepararem segons aquesta recepta:


Fem un sofregit amb la ceba i l' all picats, quan ja estiguin, incorporem el tomàquet. Afegim també la cansalada i la butifarra, els cigrons i brou de coure'ls. Quan bulli, hi tirem l' arròs. Deixem coure 20 minuts ( si cal hi anem afegint més brou).


19 comentaris:

Eduard (De plat en plat) ha dit...

Hola! Fantàstics cigrons! A mi m'agraden de totes maneres. Jo només els salo una mica abans d'acabar la cocció,aixì queden sempre tous,i sobretot que no perdin mai el bull. Una abraçada!

Paprika en la cocina ha dit...

Una buena y contundente olla de garbanzos y butifarra, perfecta para estos días fríos.
Un beso.

lolines ha dit...

Molt bona aquesta olleta de cigrons.
Jo també utilitzo els cigrons grans, queden més suaus i tendres.

La Cuina de l'Olga ha dit...

Jo també els coc a casa. Després els congelo i sempre els tinc disponibles.
L'olleta....espectacular!!!!
Petons,
Olga

Miquel ha dit...

una buena receta a mi me gustan mucho los de fuentesauco y quedan super tiernos.
una olleta ben bona
bona setmana
peto

Tapa't de tapes ha dit...

A mi també m'agrada coure els cigrons a casa. Amb el que no havia caigut és amb això de guardar el brou de cocció per fer arròs i fideus un altre dia. En prenc nota!! Petons i bon dilluns

GEMMA ha dit...

Dons jo, la veritat, es que els compro cuit, però crec que m'has fet venir ganes de cuinar-los a casa...
Petonets.

QUIMA ha dit...

Un plat ideal per aquests dies de fred que ens fa.
petons

Gemma ha dit...

Un guisat ben energètic i sa, ideal com a plat únic molt gustós.

LA COCINERA DE BETULO ha dit...

A mi m'agrada courel's en quantitat i congelar per uns altres plats.
Aquesta olleta m'agrada i es veritat que les llegums amb un cereal son millors, es complementen.
Petons.

Cristina ha dit...

Sempre se n´aprenen coses! Jo en menjo cada setmana de cigrons però sempre els compro cuïts...Quina fila fa aquest guisadet.

Lídia ha dit...

m'agrada molt la foto de l'olleta, queda genial.
Jo he començat fa poc a coure el llegum a casa, sempre el comprava al mercat però.....com dius tu molt més econòmic i avui en dia ho hem de mirar tot

un petó

Fem un mos ha dit...

Que bons uns cigrons acabats de coure, ummmmmmmmm
Petons

Silvia TC ha dit...

Que bons, gracies,per la recepta, silvia

Joaquina ha dit...

Amb arros els cigrons ens agraden molt i amb l´afegit de butifarra tot un festival.... un molt bon plat. Petons,

Laia* ha dit...

A casa mengem de moltes maneres els cigrons, però sempre els comprem al mercat ja cuits ^^"
T'han quedat tan apetitosos que crec que ens animarem a fer-los a casa :D
Molts petons! :)

Erika's Cakes ha dit...

Veig que també et decantes pel plat fondo! bona tria.
Un petó.

Anònim ha dit...

jo es que tinc problemes a l'hora que quedin tous. Mai m'han quedat.
Si us plau podeu dir-me quins tinc que comprar de quina marca dels grossos que hagueu fet servir i surtin bé?
El meu dubte es el remull sal i bicarbonat? quant? una cosa o l'altre? les dues?
espero poder menjar-los algun dia !!!
moltes gracies
montse

ANNAFS ha dit...

Montse,

Jo no els compro de cap marca concreta. normalment els compro a granel. jo cre que si agafes alguna marca coneguda, t' han de sortir bé. El dia abans a remullar en bol gros amb aigua que els cobreixi dos o tres dit per sobre i 1 cullaradeta (de postre) de sal i una de bicarbonat. L' endemà els rentes bé i segueixes els consell que dóno a l' hora de coure'ls. Jo no ho faig però he sntit dir que també va bé coure'ls amb aigua d' ampolla. Segur que et quedaran tous.
Fins aviat!